Contacteer ons en we maken samen van je gebouw dé verteller van je verhaal en dé ambassadeur van je merk!

Alle gegevens die je in dit formulier invult, worden automatisch opgeslagen in onze database. Meer info? Check onze privacy policy.

Alle gegevens die je in dit formulier invult, worden automatisch opgeslagen in onze database. Meer info? Check onze privacy policy.

Onze realisaties

Kinderdagverblijf

Onze realisaties

Bruyninghegoed

Onze realisaties

Levensboom

Onze realisaties

Onze realisaties

Muster

Onze realisaties

Groepspraktijk Tille

Onze realisaties

Sint Vincentius

Deel deze insight

Deel deze insight

Seducing the senses. Deel 1: ZIEN!

Zo, we zijn vertrokken in de minireeks “seducing the senses.”

Vandaag zoom ik even in op het ZIEN.

 

Tegelijk op het eerste zicht het belangrijkste zintuig om architectuur en interieur te beleven, maar ook het meest beperkende zintuig.

We, ook als ontwerpers, laten ons soms te veel leiden enkel door het zicht, wat ervoor zorgt dat de andere zintuiglijke belevingen wat op de achtergrond geraken.

Dit moeten we proberen te vermijden. 

 

Een sfeervolle ruimte spreekt al onze zintuigen aan en zorgt ervoor dat we echt deelnemen aan deze ruimte, met heel ons “zijn".

Sfeer kan daarom gezien worden als de meest omvattende architecturale waarde. 

De menselijke “sfeergevoeligheid" wordt soms het zesde zintuig genoemd: onwillekeurig en onbewust tast de mens de ruimte af.

 

Een mens heeft maar zeven seconden nodig om een eerste indruk te vormen over een plek. 

Heel belangrijk dus om die positief te maken!

 

Het zien wordt vaak als synoniem gebruikt voor waarnemen en ook om iets begrijpen. 

Toch zie je met je ogen alleen maar de kleuren en of iets licht of donker is. 

Omdat je oog beweegt en de spierzin en de evenwichtzin met het zien samenwerken zie je ook vormen, bewegingen en verhoudingen.

 

Hoe kunnen we nu in onze marketing en interieur inspelen op het ZIEN?

 

1. KLEUR

 

Gemiddeld nemen mensen 150 kleuren waar (sommige mensen veel meer), waarvan de meeste nuances bij het groen. 

 

Kleuren wekken gevoelens op: belangrijk om in je interieur en in je marketing rekening mee te houden!

 

Hoe saai zijn de volledig witte wachtzalen niet? Het voelt steriel aan, kinderen vervelen er zich en worden soms bang,… gebruik wat kleur op de juiste plaatsen!

Hoe vrolijk wordt je van een leuk en kleurrijk afgewerkt toilet?

...

 

Rood zie je als een levendige, onrustige kleur, die krachtig en energiek werkt en aanzet tot activiteit. 

Oranje stimuleert het enthousiasme, voelt aan als warm, optimistisch, spontaan, vrij, impulsief,...

Geel is een lichte kleur, die straalt in de ruimte en een vrolijke stemming oproept. 

Groen werkt rustgevend en evenwichtig. Voelt positief, veilig en natuurlijk aan.

Blauw werkt koel en zet aan tot verdieping. Voelt aan als betrouwbaar, communicatief, gecontroleerd.

Paars geeft creativiteit, originaliteit weer, en is de kleur voor het individu. 

Wit is een beeld van de geest, roept het pure op en is een beeld van reinheid.

 

Kleuren hebben effect op de gezondheid. In een fabriek waren twee ruimtes, een geschilderd in de gebruikelijke kleuren en een andere in zachte, menselijke tinten. In de laatste ruimte was de productie 15% hoger en lag het ziekteverzuim 30% lager.

 

2. LICHT EN DONKER

 

LICHT heeft een enorme impact op ons onderbewuste. Hocus pocus? Helemaal niet!

De kleur, het type, de intensiteit,... van licht beïnvloedt onze "waken en slapen cyclus" of ons biologisch ritme, onze hartslag, het functioneren van onze organen en onze gemoedstoestand.

Daarom is het super belangrijk om in onze werk- of leefplekken voldoende aandacht te besteden aan het juiste licht.

Doordat daglicht continu verandert, kan dit een positieve invloed hebben op het "zich goed voelen" van de gebruikers van een ruimte.

Daglicht zal daarom altijd ervaren worden als het meest comfortabele licht.

Dingen zoals de snelheid van knipperen, mate van verblinding,... helpen om de lichtkwaliteit van een kamer te bepalen. Andere essentiële dingen zijn onder meer kleur, reflectie en uniforme lichtverdeling.

Zowel te veel als te weinig licht kan zorgen voor een slecht comfortgevoel.

Grote veranderingen in lichtniveaus of een scherp contrast (dat als verblinding wordt ervaren) kunnen stress en vermoeidheid veroorzaken, aangezien het menselijk oog zich permanent aanpast aan het lichtniveau.

 

Licht is dus ook een heel belangrijk onderdeel om uit te dokteren bij een ontwerp, zowel binnen als buiten.

Het bepaalt bijvoorbeeld of je ergens binnengaat of niet, of je ergens graag verblijft of werkt,…

 

3. VORM

 

Vorm en 3D-waarneming: met welke volumes werk je?

Hoekig, afgerond,…? 

Welk volume werpt schaduw af op het andere, welk volume trekt je aan of stoot je af?

 

4. VERRASSING

 

Soms hangt het van je gedachten af wat je ziet. Je kunt je makkelijk vergissen bij wat je ziet. 

Dit is ook zo bij bijvoorbeeld optische illusies.

 

Wat we daarbij kunnen gebruiken in je interieur en je marketing is het effect van de verrassing.

Mensen worden nog steeds graag verrast. 

 

Je ziet niet alles in 1 keer, je hebt de mogelijkheid om een ruimte te ontdekken, overgang tussen binnen en buiten kan vervagen,…

Je kan werken met prints die iets suggereren wat er niet echt is, je kan werken met spiegels, en nog zo veel meer,…

Zijn je pashokjes of je sanitair uitnodigend?

 

5. MATERIAAL

 

Ook materiaalgebruik is een belangrijk onderdeel van het zien, vooral ook in combinatie met de lichtinval.

Werk je met mat materiaal of reflecteert het het licht?

Materiaal heeft ook een emotionele invloed op ons: trekt het ons aan of stoot het ons af? Roept het herinneringen op?

De sfeer die je wilt oproepen in je interieur, kantoor, vitrine, wachtzaal,… wordt direct beïnvloed door het materiaal dat je gebruikt.

Koel en afstandelijk, warm en uitnodigend, duurzaam, gezond,… 

Heel belangrijk dus om goed over na te denken. 

 

6. SNELHEID

 

Misschien een niet zo evidente invalshoek, maar ook de snelheid waarmee je iets waarneemt, is belangrijk.

Wil je iets duidelijk maken via je vitrine of inkomraam? Dan is het zeker interessant om eerst goed te bekijken of mensen daar snel langs passeren (autoweg), of traag langs slenteren (wandelstadsomgeving). Het heeft een grote impact op het kleurgebruik, lichtinval,… in een trage omgeving kan je met subtielere oplossingen werken, in een snelle omgeving zal je iets opvallendere oplossingen moeten komen.

 

Zo , dit was het dan voor vandaag! De tips om in te spelen op het “zien”.

 

Volg ons om geen enkele tip te missen!

Ook in onze blog “9 tips voor de afwerking van je gebouw of werkplek die ervoor zorgen dat klanten/patiënten/leerlingen/medewerkers naar je toekomen en zich er goed voelen.” kan je al veel tips lezen.

 

http://upart.be/nl/news/9-tips-voor-de-afwerking-van-je-gebouw-of-werkplek-die-ervoor-zorgen-dat-klantenpatientenleerlingenmedewerkers-naar-je-toekomen-en-zich-er-goed-voelen#article

 

 

 

Lukt het niet om het allemaal zelf toe te passen?

Wil je graag hulp voor het omzetten van de tips in je project?

 

UpArt to the rescue! Stuur gerust een mailtje naar up@upart.be.

Seducing the senses. Deel 1: ZIEN!

Zo, we zijn vertrokken in de minireeks “seducing the senses.”

Vandaag zoom ik even in op het ZIEN.

 

Tegelijk op het eerste zicht het belangrijkste zintuig om architectuur en interieur te beleven, maar ook het meest beperkende zintuig.

We, ook als ontwerpers, laten ons soms te veel leiden enkel door het zicht, wat ervoor zorgt dat de andere zintuiglijke belevingen wat op de achtergrond geraken.

Dit moeten we proberen te vermijden. 

 

Een sfeervolle ruimte spreekt al onze zintuigen aan en zorgt ervoor dat we echt deelnemen aan deze ruimte, met heel ons “zijn".

Sfeer kan daarom gezien worden als de meest omvattende architecturale waarde. 

De menselijke “sfeergevoeligheid" wordt soms het zesde zintuig genoemd: onwillekeurig en onbewust tast de mens de ruimte af.

 

Een mens heeft maar zeven seconden nodig om een eerste indruk te vormen over een plek. 

Heel belangrijk dus om die positief te maken!

 

Het zien wordt vaak als synoniem gebruikt voor waarnemen en ook om iets begrijpen. 

Toch zie je met je ogen alleen maar de kleuren en of iets licht of donker is. 

Omdat je oog beweegt en de spierzin en de evenwichtzin met het zien samenwerken zie je ook vormen, bewegingen en verhoudingen.

 

Hoe kunnen we nu in onze marketing en interieur inspelen op het ZIEN?

 

1. KLEUR

 

Gemiddeld nemen mensen 150 kleuren waar (sommige mensen veel meer), waarvan de meeste nuances bij het groen. 

 

Kleuren wekken gevoelens op: belangrijk om in je interieur en in je marketing rekening mee te houden!

 

Hoe saai zijn de volledig witte wachtzalen niet? Het voelt steriel aan, kinderen vervelen er zich en worden soms bang,… gebruik wat kleur op de juiste plaatsen!

Hoe vrolijk wordt je van een leuk en kleurrijk afgewerkt toilet?

...

 

Rood zie je als een levendige, onrustige kleur, die krachtig en energiek werkt en aanzet tot activiteit. 

Oranje stimuleert het enthousiasme, voelt aan als warm, optimistisch, spontaan, vrij, impulsief,...

Geel is een lichte kleur, die straalt in de ruimte en een vrolijke stemming oproept. 

Groen werkt rustgevend en evenwichtig. Voelt positief, veilig en natuurlijk aan.

Blauw werkt koel en zet aan tot verdieping. Voelt aan als betrouwbaar, communicatief, gecontroleerd.

Paars geeft creativiteit, originaliteit weer, en is de kleur voor het individu. 

Wit is een beeld van de geest, roept het pure op en is een beeld van reinheid.

 

Kleuren hebben effect op de gezondheid. In een fabriek waren twee ruimtes, een geschilderd in de gebruikelijke kleuren en een andere in zachte, menselijke tinten. In de laatste ruimte was de productie 15% hoger en lag het ziekteverzuim 30% lager.

 

2. LICHT EN DONKER

 

LICHT heeft een enorme impact op ons onderbewuste. Hocus pocus? Helemaal niet!

De kleur, het type, de intensiteit,... van licht beïnvloedt onze "waken en slapen cyclus" of ons biologisch ritme, onze hartslag, het functioneren van onze organen en onze gemoedstoestand.

Daarom is het super belangrijk om in onze werk- of leefplekken voldoende aandacht te besteden aan het juiste licht.

Doordat daglicht continu verandert, kan dit een positieve invloed hebben op het "zich goed voelen" van de gebruikers van een ruimte.

Daglicht zal daarom altijd ervaren worden als het meest comfortabele licht.

Dingen zoals de snelheid van knipperen, mate van verblinding,... helpen om de lichtkwaliteit van een kamer te bepalen. Andere essentiële dingen zijn onder meer kleur, reflectie en uniforme lichtverdeling.

Zowel te veel als te weinig licht kan zorgen voor een slecht comfortgevoel.

Grote veranderingen in lichtniveaus of een scherp contrast (dat als verblinding wordt ervaren) kunnen stress en vermoeidheid veroorzaken, aangezien het menselijk oog zich permanent aanpast aan het lichtniveau.

 

Licht is dus ook een heel belangrijk onderdeel om uit te dokteren bij een ontwerp, zowel binnen als buiten.

Het bepaalt bijvoorbeeld of je ergens binnengaat of niet, of je ergens graag verblijft of werkt,…

 

3. VORM

 

Vorm en 3D-waarneming: met welke volumes werk je?

Hoekig, afgerond,…? 

Welk volume werpt schaduw af op het andere, welk volume trekt je aan of stoot je af?

 

4. VERRASSING

 

Soms hangt het van je gedachten af wat je ziet. Je kunt je makkelijk vergissen bij wat je ziet. 

Dit is ook zo bij bijvoorbeeld optische illusies.

 

Wat we daarbij kunnen gebruiken in je interieur en je marketing is het effect van de verrassing.

Mensen worden nog steeds graag verrast. 

 

Je ziet niet alles in 1 keer, je hebt de mogelijkheid om een ruimte te ontdekken, overgang tussen binnen en buiten kan vervagen,…

Je kan werken met prints die iets suggereren wat er niet echt is, je kan werken met spiegels, en nog zo veel meer,…

Zijn je pashokjes of je sanitair uitnodigend?

 

5. MATERIAAL

 

Ook materiaalgebruik is een belangrijk onderdeel van het zien, vooral ook in combinatie met de lichtinval.

Werk je met mat materiaal of reflecteert het het licht?

Materiaal heeft ook een emotionele invloed op ons: trekt het ons aan of stoot het ons af? Roept het herinneringen op?

De sfeer die je wilt oproepen in je interieur, kantoor, vitrine, wachtzaal,… wordt direct beïnvloed door het materiaal dat je gebruikt.

Koel en afstandelijk, warm en uitnodigend, duurzaam, gezond,… 

Heel belangrijk dus om goed over na te denken. 

 

6. SNELHEID

 

Misschien een niet zo evidente invalshoek, maar ook de snelheid waarmee je iets waarneemt, is belangrijk.

Wil je iets duidelijk maken via je vitrine of inkomraam? Dan is het zeker interessant om eerst goed te bekijken of mensen daar snel langs passeren (autoweg), of traag langs slenteren (wandelstadsomgeving). Het heeft een grote impact op het kleurgebruik, lichtinval,… in een trage omgeving kan je met subtielere oplossingen werken, in een snelle omgeving zal je iets opvallendere oplossingen moeten komen.

 

Zo , dit was het dan voor vandaag! De tips om in te spelen op het “zien”.

 

Volg ons om geen enkele tip te missen!

Ook in onze blog “9 tips voor de afwerking van je gebouw of werkplek die ervoor zorgen dat klanten/patiënten/leerlingen/medewerkers naar je toekomen en zich er goed voelen.” kan je al veel tips lezen.

 

http://upart.be/nl/news/9-tips-voor-de-afwerking-van-je-gebouw-of-werkplek-die-ervoor-zorgen-dat-klantenpatientenleerlingenmedewerkers-naar-je-toekomen-en-zich-er-goed-voelen#article

 

 

 

Lukt het niet om het allemaal zelf toe te passen?

Wil je graag hulp voor het omzetten van de tips in je project?

 

UpArt to the rescue! Stuur gerust een mailtje naar up@upart.be.

Volg je ons mee in ons nieuwe verhaal?
 
Dit kan hier in de blog of via sociale media:
 
#UpArt #grafischontwerp #architectuur #interieur #zintuigen #senses #wayfinding #signalisatie #totaalconcept #belettering #interieurontwerp #bestickering #ontwerp #maatwerk #vitrine #shop #horeca #groepspraktijk #school #onderwijs #educatief